موارد احتیاط در کار با آنالایزر اکسیژن چیست

موارد احتیاطی مختلفی در کار با آنالایزر اکسیژن وجود دارد. خلوص سنج اکسیژن یک ابزار اندازه گیری دقیق گاز می باشد. مانند هر دستگاه اندازه گیری دقیق، بسته به فیزیک عملکرد و خصوصیات گاز استفاده شده، موارد خطری وجود دارد که باید در هنگام کاربرد رعایت کرد. عموما آنالایزر اکسیژن ابزار بی خطری می باشد و حوادث کمی در کار با آنها گزارش شده است. لیکن مواردی متعددی برای امنیت بیشتر کاربری با آن می توان در نظر گرفت. از آنجا که اکسیژن برای درمان استفاده می شود موارد خطر مرتبط را می توان به دو گروه خطرات محیطی و خطرات درمانی تقسیم بندی کرد. خطرات محیطی مربوط به نحوه استفاده و نگهداری اکسیژن بوده و خطرات درمانی مربوط به نحوه اکسیژن رسانی به بیمار است.

خطرات محیطی مرتبط با آنالایزر اکسیژن

اکسیژن گازي است که بسیار قابل اشتعال است ولی بصورت خودبخودی مشتعل نمی شود یا سبب انفجار نمی گردد. اما اگر با جرقه حاصل از شعله آتش یا وسیله الکتریکی تماس پیدا کند، به آسانی باعث آتش سوزی می شود. لذا موارد خطر محیطی متعددی در رابطه با اکسیژن وجود دارد. برخی از اقدامات احتیاطی در خلوص سنج های الکتروشیمیایی و التراسونیک به قرار ذیل می باشند:

  • از روشن کردن شعله در نزدیکی خلوص سنج به هنگام استفاده از آن خودداری شود. 
  • بهتر است با قرار دادن علامت ”خطر احتراق” و “سیگار ممنوع” در اتاق محل استفاده و نگهداری منبع اکسیژن، احتیاط لازم را انجام دهید.
  • توصیه می شود قبل از استفاده از اکسیژن از عملکرد درست وسایل الکتریکی در اتاق اطمینان حاصل کنید.
  • توصیه می شود ابتدا اتصال منبع اکسیژن را به دستگاه برقرار نموده و دستگاه را روشن کنید. سپس مسیر گاز اکسیژن را باز کنید.
  • پس از استفاده از دستگاه، منبع اکسیژن را خاموش کنید.
  • از پوشیدن لباس هایی که الکتریسته را نگه می دارد خودداری کنید.
  • از اعمال روغن و گریس به خلوص سنج اکسیژن و اتصالات در تماس با اکسیژن جدا خودداری کنید. روغن و گریس با اکسیژن واکنش داده و خطرآفرین هستند. تجهیزات باید بوسیله مواد سازگار با اکسیژن از روغنها، گریس و دیگر آلودگیها پاکسازی شوند.
  • همواره قبل از استفاده از دستگاه از تمیز بودن و مسدود نبودن منافذ آن اطمینان حاصل کنید. آلودگیها می توانند باعث واکنش های ناخواسته با اکسیژن شوند.
  • دقت کنید تا فشار اکسیژن منبع از فشار کاری درج شده در راهنمای کاربری بیشتر نباشد. فشار زیاد ممکن است باعث اختلال مسیر اکسیژن و ارتباط ناخواسته با مدارات الکتریکی شود.

موارد احتیاط آنالایزر اکسیژن در درمان

پیش از هر چیز بیمار و مددجویان باید از خطرات استفاده نادرست از اکسیژن آگاه شوند. هدف از اکسیژن تراپی کاهش کار تنفس و کاهش تنش در سلولهای میوکارد قلب است. اکسیژن مانند یک دارو است. استفاده نامناسب از آن ممکن است ریه ها را با مشکل روبرو کرده و عوارض جانبی خطرناکی مثل مسمومیت با اکسیژن ایجاد کند. همانند هر دارویی باید مقدار مصرف (که با مدت زمان مصرف و دبی جریان تعیین می شود) و غلظت اکسیژن به صورت پیوسته بررسی و تنظیم شود. در این رابطه موارد احتیاط آنالایزر اکسیژن ذیل پیشنهاد می شود:

  • قوانینی که درمورد تجویز دارو باید رعایت گردند، در خصوص تجویز اکسیژن هم باید مراعات شوند. مصرف اکسیژن (مدت زمان مصرف، دبی جریان اکسیژن و غلظت اکسیژن) باید بر اساس دستور پزشک تنظیم شود.
  • دبی جریان (فلو) اکسیژن فاکتور مهمی در درمان با اکسیژن است. اندازه گیری این فاکتور در خلوص سنج التراسونیک اکسیژن ممکن شده است که می توان برای تنظیم دبی جریان اکسیژن بیمار استفاده کرد.
  • چنانچه از خلوص سنج اکسیژن در فرایند اکسیژن تراپی استفاده می شود لازم است از پالس اکسیمتر برای مونیتور کردن اکسیژن خون بیمار بطور موازی استفاده شود.
  • از خلوص سنج التراسونیک اکسیژن برای مونیتور کردن اکسیژن در مسیر سیستم بیهوشی استفاده نکنید. گازهای بیهوشی باعث کاهش دقت اندازه گیری این دستگاه می شوند.
  • همواره از عدم وجود نشتی در اتصالات آنالایزر اکسیژن اطمینان حاصل کنید چرا که ورود هوای محیط در مسیر اکسیژن باعث رقیق شدن آن و ناکارآمدی فرایند درمان می شود.

یک دیدگاه دربارهٔ «موارد احتیاط در کار با آنالایزر اکسیژن چیست»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *