تفاوت خلوص سنج التراسونیک و الکتروشیمیایی چیست؟

مبنای عملکرد

سنسور الکتروشیمیاییمبنای عملکرد این سنسور بر پایه پیل های الکتریکی است. با حل شدن اکسیژن در حلال داخل سنسور، بین دو الکترود آند و کاتد غوطه ور درون حلال جریان الکتریکی متناسب با خلوص اکسیژن ایجاد می شود. با اندازه گیری جریان الکتریکی بین دو الکترود آند و کاتد می توان خلوص اکسیژن را تخمین زد.
سنسور التراسونیکمبنای عملکرد این سنسور به این موضوع علم ترمودینامیک بازمی گردد که سرعت صوت در گازها تابعی از مخلوط گازی است که صوت در آن حرکت می کند. وزن مولکولی موثر گاز و دمای گاز دو عامل اصلی تعیین کننده سرعت صوت در گاز می باشند. در صورتی که سرعت موج التراسونیک در هوا اندازه گیری شود می توان درصد خلوص اکسیژن و سرعت جریان هوا را تخمین زد.

مزایا و معایب


مزایامعایب
سنسور التراسونیکاندازه گیری پایدار عدم نیاز به کالیبراسیون عمر طولانی  بدون هزینه جانبی امکان اندازه گیری سرعت جریان عدم آلودگی محیطیتنها قادر به اندازه گیری اکسیژن در مخلوطهای دو گازی مثل هوا می باشد. رطوبت هوا بر اندازه گیری آن اثر دارد
سنسور الکتروشیمیاییمصرف باتری کمی دارد حساسیت بالایی داردعمر کوتاه (حدود ۲ سال) هزینه بیشتر فقط خلوص اکسیژن را اندازه می گیرد زمان انتظار برای اندازه گیری زیاد است در دما و شرایط ویژه باید نگهداری شود در رنج دمای ۱۵ تا ۴۰ درجه باید اندازه گیری شود

مقایسه دقت اندازه گیری روی کپسول اکسیژن

مقایسه دقت اندازه گیری روی دستگاه اکسیژنساز

پاسخ زمانی اندازه گیری

نتیجه گیری

۱- دقت اندازه گیری سنسورهای الکتروشیمیایی و التراسونیک تقریبا یکسان است. 

۲- سنسورهای الکتروشیمیایی از واکنش شیمیایی خلوص اکسیژن را تخمین می زنند لذا نیاز به مواد مصرفی دارند. سنسورهای التراسونیک از روابط ترمودینامیکی برای اندازه گیری استفاده می کنند و نیاز به مواد مصرفی ندارند.

۳- دقت سنسورهای الکتروشیمیایی با گذشت زمان و مصرف مواد شیمیایی کم می شود در حالیکه سنسورهای التراسونیک سنسور دائمی می باشند و دقتشان پایدار است.

۴- در سنسور شیمیایی پاسخ زمانی بالاست و باید حدود ۱۰ تا ۱۵ ثانیه منتظر شد و بعد عدد را خواند. در سنسور التراسونیک این زمان بسیار کمتر بوده و پاسخ زمانی حدود ۲ تا ۳ ثانیه است.

۵- سنسور شیمیایی را باید در یخچال نگهداری کرد و قبل از هر اندازه گیری نیاز به کالیبراسیون روزمره دارد. سنسور التراسونیک نیاز به نگهداری نداشته و نیاز به کالیبراسیون روزمره ندارد. 

۶- با سنسور التراسونیک می توان فلوی جریان را نیز اندازه گیری کرد در حالیکه با سنسور الکتروشیمیایی چنین امکانی وجود ندارد.

۷- خلوص سنج های الکتروشیمیایی از دستگاه های التراسونیک ارزانتر هستند اما بخاطر هزینه مواد مصرفی آن که هر یکسال یا ۲ سال باید عوض شوند و قیمت این مواد بسیار زیاد است بنابراین در بلند مدت مقرون به صرفه نمی باشند. 

2 دیدگاه دربارهٔ «تفاوت خلوص سنج التراسونیک و الکتروشیمیایی چیست؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *