خلوص سنج اکسیژن چیست

خلوص سنج اکسیژن یا آنالایزر اکسیژن ابزاری برای اندازه‌گیری غلظت اکسیژن در گاز تنفسی است. در مواردی که غلظت اکسیژن در محدوده معین لازم است می توان از این دستگاه استفاده کرد.

خلوص سنج اکسیژن از نوع اکسان. جهت سفارش این دستگاه به این لینک مراجعه یا از این فروشگاه سفارش دهید.

در پزشکی کاربرد خلوص سنج اکسیژن در درمان بیماریهاست. در برخی از بیماریها به علت مشکلات ریوی امکان تنفس مناسب برای بیمار وجود ندارد. برای نمونه بیماران آمفیزم، بیمارانی که فشار خون بالایی دارند و افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند دچار مشکلات تنفسی هستند. در این شرایط ریه‌های بیمار توانایی جذب اکسیژن و انتقال آن به خون را از دست می‌دهند. این روند، اگر به مدت طولانی ادامه یابد، آسیب‌های جبران ناپذیر به بدن بیمار وارد می کند. برای جلوگیری از این اتفاق، روش‌های درمانی و دستگاه‌های مختلفی وجود دارند که پزشک با توجه به وضعیت بیمار آن را تجویز می‌کند.

در فرایند اکسیژن درمانی دوز مشخص و معین اکسیژن برای سهولت تنفس بیمار تجویز می شود. دستگاه خلوص سنج از تجهیزاتی است که برای این کار توسعه یافته است. این دستگاه میزان دقیق اکسیژن را در گاز ورودی به بدن بیمار اندازه می گیرد و مقدار آن را نمایش می‌دهد. 

کاربردهای دستگاه خلوص سنج

کاربردهای صنعتی مختلفی برای دستگاه خلوص سنج اکسیژن وجود دارد. در صنایع بسته بندی، ذخیره سازی و پاکسازی دارو و مواد غذایی از این دستگاه استفاده می شود. در مراکز جداسازی هوا، جوشکاری، اندازه گیری کیفیت گاز نیز این دستگاه بکار می رود. خودروسازی، غواصی، مانیتورینگ هوای کارگاه و مانیتورینگ پزشکی نیز از کاربردهای این ابزار است. کاربرد این دستگاه در پزشکی در موارد زیر است:

خدمات درمانی

دستگاه‌های خلوص سنج التراسونیک کاملا پرتابل هستند و هزینه نگهداری کمی دارند. با توجه به این خصوصیت و مقرون به صرفه بودنشان برای امور بالینی عمومی بسیار مناسب هستند. این دستگاه قادر است به طور کامل کیفیت هوای تنفسی بیمار را اندازه بگیرد. به همین دلیل با این وسیله‌، هزینه کنترل کیفی درمان بیماران تنفسی به کمترین میزان ممکن کاهش پیدا می کند.

مراقبت از نوزادان

برای مراقبت از نوزادان لازم است میزان دقیقی از اکسیژن را با استفاده از بلندر پزشکی فراهم آورد. با این وسیله می‌توان کیفیت هوای انکوباتور نوزادان را تنظیم کرد تا وضعیت سلامتی ان ها در حالتی ثابت قرار گیرد.

درمان در خانه

در موارد متعددی به دستور پزشک اکسیژن درمانی بیماران در خانه انجام می شود. بیمارانی که در خانه تحت اکسیژن تراپی قرار می گیرند نیز می‌توانند از این دستگاه استفاده کنند. با این وسیله کیفیت هوای تنفسی بیمار کنترل شده و او را در شرایطی ثابت و درمان مناسب قرار می دهد.

خدمات اورژانس

برای خدمات اورژانس اضطراری و فوری نیز این وسیله حیاتی می‌باشد. با استفاده از این ابزار می توان میزان دقیقی از اکسیژن را به فرد آسیب دیده رساند.

خلوص سنج اکسیژن التراسونیک.

نحوه نگهداری دستگاه خلوص سنج

همواره باید مراقب بود تا از ورود مایع به درون خلوص سنج اکسیژن جلوگیری شود. وجود مایعات عملکرد حسگر دما را مختل می کند. لازم است تا گاز ورودی در فشار پایین وارد خلوص سنج شود. فشار زیاد به اجزای داخلی سنسور صدمه می زند و باعث از کار افتادن فرایند اندازه گیری می شود. برای تنظیم فشار کافیست اندازه گیری در حدود فشار ورودی به بیمار که باعث ایجاد دبی جریان ۱ تا ۵ لیتر در دقیقه باشد انجام شود. نگهداری مناسب دستگاه نه تنها عملکرد درست خلوص سنج را تضمین می کند بلکه عمر دستگاه را نیز افزایش می دهد.

دستگاه خلوص سنج یکی از تجهیزات پزشکی پرکاربرد و ضروری در مراکز درمانی و بهداشتی است. از این دستگاه در کاربردهای خانگی نیز استفاده می شود. این دستگاه قادر است میزان دقیق غلظت اکسیژن را اندازه گیری کند. از این طریق می‌تواند به تنفس بیمار، به خصوص بیمارهایی که مشکل ریوی دارند و قادر به تنفس نمی‌باشند کمک رسانی نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *